Värmebölja lika med villaliv

Det är över en vecka sedan jag senast var inne och uppdaterade er här på bloggen. Och förklaringen till den skrala uppdateringen är enkel, jag har tillbringat den senaste tiden på villan och njutit av detta alla tiders sommarväder. Internet och bloggskrivande har jag lagt åt sidan. På villan har vi dessutom inte desto större möjligheter till att ladda elapparater, så det gäller att spara på strömmen i mobilen till möjliga nödlägen… och fotografering förstås.

Klockan halv sex en morgon var jag en vända via vessan och fick syn på den fina morgonen som grydde, sängen fick vänta, jag gick ut och fångade dagen.

Och jo, jag har skrivit om detta sommarväder förut, men jag måste ändå få nämna det även denna gång. För aldrig har jag då upplevt en sådan värmebölja som råder nu, och knappast mången annan heller. Det är ju helt otroligt när man ser på väderprognoserna för Finland och för övriga världen, 30 grader överallt!! Får ju nästan säga att tur man inte bokat någon resa eller har träningsläger, för inte vill jag vara någon annan stans hellre än på villan då det är så här.

I slutet av förra veckan och början av denna vecka var hela eller tre fjärdedelar av familjen på villan. Vi har ju inte hunnit vara på den egna villan nästan alls tidigare i sommar och det har getingarna varit tacksamma för. Det fanns getingbon stora som fotbollar lite här och var vid villan då vi kom dit. Bland annat i redskapsförrådet och vedförrådet, under terrassen, i villaväggarna, vid bastun, ja överallt. Jag fick även en fin överraskning då jag skulle besöka utedasset. Då jag slet upp dörren bolmade det upp som ett stort rökmoln av getingar från ett getingbo de små insekterna byggt på dörren. Där stannade jag inte länge om jag säger så, utan gick rätt raskt och informerade pappa om att det inte är så trevligt vid dasset. Senare kom det fram att det fanns ännu ett till bo på väggen inne i tuppen. Pappa fick i alla fall ligga i för att ta hand om de flesta getingboen så vi har kunnat återinta besittningen av villan.

cof
Vi hann som tur tillbaka till villan innan skyarna öppnade sig.dav
The bigger, the better – det gäller att fylla på med vätska för att hålla vätskebalansen i schack i det varma vädret.nfd
The breakfast porridge is served – ja det finns gröt under allt det andra!dav

Det är alltid lite knepigt att kombinera villa och träning då man har båtväg till villan och dessutom grusväg ut till hamnen, men det har ändå funkat bra hittills. Det har blivit båtutflykt till fastlandet för dagens ena träning, medan jag kunnat göra det andra träningspasset vid villan. Bland annat kajakpaddling och cirkelträning fungerar alldeles utmärkt att utföra strandsatt vid en villa. Jag har till och med sprungit på de korta stigarna på tomten, vilka går mellan villa-bastu-strand. En 15 minuters uppvärmingslänk inför cirkelträningen fick jag galant avklarat genom att yra fram och tillbaka på den lilla plätten. På bryggan passade det bra att göra koordination och rörlighet med svalkande havsbrisar som rullade in och själva cirkelträningen gjorde jag på terrassen, med redcord upphängt i taket. Helt perfekt! En kajaktur blev det bland annat på förmiddagen i torsdags, då havet var spegelblankt. Så otroligt fint och helt underbart att bara glida fram i kajaken över öppet blått hav i det varma och (delvis) soliga vädret. Det blev en vända till Nabbens restaurang och mamma och pappa kom i båt som sällskap och vägvisare. Och det räckte ändå bra med en dryga två timmars kajakfärd för en ovan paddlare, så som tur fick både kajaken och flickan hoppa med i båten hem.

Redo för en morgonlöprunda i 30 grader, yay! Kändes bra att få sig svalkad med båttur tillbaka till villan och simtur då man väl kom dit.

IMG-20180719-WA0001IMG-20180720-WA0000

En kväll, då temperaturen hunnit sjunka något så det inte var mera än si så där 26-28 grader, gjorde jag ett stavgångspass. Och inte ska man ju vara dum, jag tog ryggsäcken på ryggen och lade med några tomma plastaskar och styrde kosan mot mossen för hjortronjakt. Hjortronen har mognat fort i den senaste tidens värmebölja och de flesta bär var redan färdiga. Skörden blev tyvärr inte stor, men ett par mindre askar fick jag i alla fall fyllda. Sen gäller att välja tillfälle när de små gyllene bären ska avnjutas.

cof

Denna sommar har jag för övrigt två par skaterullskidor på test. De är båda av märket SRB, som kommer från Tyskland, och jag har dem på prov för ett företag som funderar på att börja ta in och sälja rullskidor av detta märke i Finland. Jag har inte hunnit skida på dem så riktigt många gånger ännu, men jag har ändå en rätt klar åsikt gällande rullskidorna. De är riktigt sköna och stabila. Speciellt paret med trästomme (det andra paret har aluminiumstomme) känns helt super, jag har aldrig upplevt så bra skidkänslan på ett par rullskidor förut. Dessutom tar de upp vibrationer riktigt bra när man skidar på sämre vägar, så som Österhankmovägen, har grov asfalt och är fylld med sprickor. Skulle vara intressant att även testa SRB:s klassiska rullskidor, och vem vet, kanske det blir aktuellt så småningom. Och håller de klassiska rullskidorna samma standard som skaterullskidorna så är jag helt såld!

IMG-20180702-WA0004

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Create a website or blog at WordPress.com